A négy éves iskola második évében már egy tévésorozatban dolgozhatott „profiként”, a forgatások miatt pedig majdnem lekésett egy meghallgatást, aminek keretein belül a híres kinematográfus, Zhang Yimou kereste első rendezésének fiatal női főszereplőjét. A választás természetesen Li-re esett, aki így még jóval az akadémia elvégzése előtt debütálhatott az igencsak sikeres (csak a Golden Rooster Awards-on 4 díjat és 3 jelölést kapott) Red Sorghum főszerepében, valamint ezzel a filmmel kezdődött mind szakmai, mind magánéleti kapcsolata Yimou-val.
Miután 1989-ben sikeresen elvégezte az iskolát, egyből fejest ugrott a filmes világba és kezdetét vette egy furcsa, kétarcú karrier, a fiatal színésznő ugyanis a nagyívű kínai művészfilmek mellett jópár kirándulást tett a kommersz, helyenként már-már bárgyú hongkongi vígjátékok karaktereinek megformálásába is. Természetesen ebből az időszakból a leginkább jelentős alkotások a
Zhang Yimou-val közös filmjei voltak. Az első ezek közül egy stewardess megformálása volt a ’89-es
The Puma Action-ben, ami egy tajvani utasszállító gépet eltérítő géprablók történetét dolgozta fel, a színésznő számára pedig a Hundred Flowers Awards Legjobb Mellékszereplő díját hozta meg. Az egy évvel később forgatott
Ju Dou címszereplőjeként egy brutális és impotens bányatulajdonos feleségét alakította, nevét igazán itt kezdte el megtanulni a filmes világ, a filmet ugyanis Oscar díjra is jelölték, valamint hatalmas sikerrel vetítették a rangos nemzetközi filmfesztiválokon, többek között Cannes-ban is. Egy évvel később egy újabb hatalmas sikerű filmet forgattak együtt Yimou-val, ez volt a
Su Tong regényéből adaptált
Raise the Red Lantern, amit egy rövid időre be is tiltottak Kínában, ami csak tovább fokozta a nemzetközi filmvilág érdeklődését. Akárcsak a
Ju Dou-t, a
Red Lantern-t is jelölték Oscar díjra, valamint számtalan más nemzetközi díjat is elnyert, köztük Yimou a Velencei Filmfesztivál Ezüst Oroszlán díját, Li pedig második Hundred Flowers Award-ját vihette haza.
A páros nagyszerű sorozata természetesen folytatódott, 1992-ben a
The Story of Qiu Ju került ki a kezeik közül. A film ezúttal
Yuan Bin Chen kötetéből készült, Li pedig egy falusi, igazi tenyeres-talpas parasztasszonyt alakított benne, akinek férjét elverte a falu elöljárója, ám a rendőrségi bejelentése során szembekerül a mindent elárasztó bürokratizmussal. A gyönyörűen fényképezett, finom humorral átitatott film nem csak a története miatt volt igazán érdekes, hanem a kínai falusi élet bemutatása, valamint az ott is meglévő falusi-városi emberek közötti kölcsönös ellentétek ábrázolása miatt is. Szokás szerint a film jelentős nemzetközi sikereket könyvelhetett el,
Gong Li a Golden Rooster Awards Legjobb Színésznője díj mellett a Velencei Filmfesztivál Legjobb Színésznője díját, valamint a „Honorable Mention” díjat is elnyerte az alakításáért. 1994-ben a 30 év történetét feldolgozó
To Live című drámával jelentkeztek, amiben Li ezúttal egy gazdag, ám a szerencsejáték függőség miatt elszegényedő férfi feleségét alakította, akit a megélhetés miatt különféle szolgai munkákra is rákényszerítenek. A filmet Golden Globe díjra jelölték, több díjat nyert el a Cannes-i Filmfesztiválon is, a színésznő pedig a Chlotrudis Awards Legjobb Színésznő díját kapta meg az alakításáért.
Hosszú időre az utolsó közös filmjük a francia-kínai koprodukcióban készült
Shanghai Triad volt, ami az 1930-as években játszódott és egy fiatal fiú történetét mutatta be, aki a helyi triádfőnökhöz kerül „dolgozni”, feladata pedig a főnök csalfa barátnőjének felügyelete lesz. A nemzetközi díjeső ezúttal sem maradhatott el (Golden Globe jelölés, Cannes-i Filmfesztivál Nagydíj, stb.), ám a további közös munkának magánéletbeli szakításuk vetett véget. Egy évvel később, 1996-ban Li nagy meglepetést okozva férjhez ment egy szingapúri üzletemberhez,
Ooi Wei Ming-hez, ettől kezdve pedig a korábbiaknál jóval kevesebb filmszerepet vállalt.
De térjünk vissza néhány sor erejéig a korábbi filmjeihez, ugyanis a karrierje nem csak
Zhang Yimou filmjeiből áll. Miután 1989-ben befejezte tanulmányait, az első filmszerepet
Han Hsian Li The Empress Dowager című munkájában kapta, ám a kissé nehezen követhető történetnek (is) köszönhetően a film nem tartozik a legelismertebb szerepei közé. 1993-ban
Kaige Chen világhírű
Isten veled, ágyasom (
Farewell My Concubine) című rendezésében ő játszotta azt az asszonyt, aki a két főszereplő Pekingi Opera előadó közé keveredik. A három órás, 50 évet felölelő, a kínai történelembe is bepillantást engedő történet hangos nemzetközi sikert aratott, a számtalan elnyert díj közül Li számára a NYFCC Legjobb Színésznő díja jutott. A filmmel kapcsolatos érdekesség még, hogy ez volt az első olyan kínai film, amiben hongkongi színész is főszerepet kapott (
Leslie Cheung), ám a szerepet eredetileg
Jackie Chan-nek kínálták fel, aki a hírnevének védelme miatt végül lemondta a lehetőséget.
Hongkongban
Gong Li Philip Chan Mr. Sunshine című munkájában debütált még 1989-ben, ám ennél a filmnél jóval fontosabb az egy évvel később bemutatott
A Terracotta Warrior. A néha a magyar tévécsatornákon is látható film egy 3000 éves szerelmi történetet dolgoz fel, amiben egy harcos és egy előkelő asszony szerelembe esik, ám ezért mindkettejüket halálra ítélik. A közben az alkimisták által kidolgozott halhatatlanság szérumnak köszönhetően a férfi életben marad és 1930-ban kerül elő egy, terrakotta harcosokkal „telerakott” sírból. A filmet egy igazi nagyágyú,
Ching Siu-Tung rendezte, ráadásul az akciókoreográfiákért is ő volt a felelős, így nem is volt kérdéses, hogy a film rengeteg HKFA jelölést kapott (amik közül kettőt meg is nyert),
Gong Li is megkapta érte első HKFA jelölését (ő alakította a harcos szerelmét, „akivel” a modern korban is találkozik). Egy évvel később
Wong Jing God of Gamblers sorozatának harmadik része a ’30-as évekbeli Shanghaiban játszódott, így evidensnek látszott, hogy a női főszerepre egy ismert „szárazföldi” kínai színésznő kapja, a választás pedig Li-re esett. Sajnos
Chow Yun-Fat ebben a folytatásban már nem játszott, így a sztori java részét a
Wong Jing/
Stephen Chow páros néha igen fárasztó poénjai töltötték ki, ám a „gambling movie”-k rajongói számára ez a film is kihagyhatatlan. A tajvani színésznőből rendezővé avanzsált
Sylvia Chang ’92-es
Mary from Beijing-jében Li a főszereplő Ma Lei-t (ami úgy hangzik, mint a Mary név) alakította. Ma Lei egy Hongkongban élő kínai, aki két dolgot szeretne elérni az életben, megkapni a HK Azonosító kártyát, hogy „helybélinek” számítson, illetve, hogy a barátja elvegye feleségül, ám mindez nem megy túl könnyedén. A film
Sylvia Chang-től megszokottan a HK történeteknél jóval komolyabb hangvételű, „életszagú” dráma, ám nem kapott túl sok figyelmet és elismerést.
1993-ban csak egyetlen HK filmben játszott, mégpedig
Stephen Chow Flirting Scholar-jében, ahol olyan helyi sztárokkal játszhatott együtt Chow mellett, mint a legendás
Cheng Pei-pei és
Francis Ng. Egy évvel később a
Dragon Chronicles: The Maidens három női főszerepének egyikét ő kapta
Brigitte Lin és
Man Cheung mellett, valamint
Stephen Shin látványos, történelmi háborús filmjében, a
The Great Emperor’s Concubine-ban is fontos szerepet játszott (valamint érdemes megemlíteni, hogy van egy
Rosamund Kwan-nal közös fürdőzős jelenete is benne). Közben egy kínai-francia-tajvani koprodukció, az első Európában is „jegyzett” kínai művész, a hányatott sorsú
Pan Yuliang festőnő élétéről készült
Soul of a Painter főszereplőjeként is látható volt. 1996-ban
Kaige Chen provokatív
Temptress Moon-jában nyújtott alakításáért megkapta második HKFA jelölését, ám ennél jóval fontosabb, hogy (mint jópár másik filmje is) a Cannes-i Filmfesztiválon is elismerésekben részesült, a rákövetkező évben pedig a fesztivál zsűrijének is tagja lehetett.
A nemzetközi sikereknek is köszönhetően képességeire már ekkoriban felfigyeltek az amerikai filmes producerek, akik több szerepajánlatot is felkínáltak neki. A színésznő azonban egyrészt a szerepek minősége miatt, másrészt a saját angol nyelvtudásának hiányosságai miatt mindegyiket elutasította, kivéve a
Chinese Box-ot, némileg érthetően. Ez a történet ugyanis Hongkongban játszódott és 1997 elejétől június 30-ig, azaz a kínai hatalomátvételig tartó időszakot ölelte fel, a főszereplői egy kamera segítségével igyekeztek megörökíteni az utókor számára az „igazi” Hongkongot. Li a főszereplő angol férfi (
Jeremy Irons) szerelmét játszotta, az angol/amerikai színészek mellett pedig olyan nevek is láthatóak voltak benne, mint
Maggie Cheung (a fotós) és
Michael Hui.
Gong Li következő filmjére mintegy két évet kellett várni, ám a filmrajongóknak megérte a hosszú várakozás, hiszen
Kaige Chen következő nagyköltségvetésű története, a
The Emperor and the Assassin mindenképpen megérte a várakozást. A látványos és lebilincselő film természetesen rengeteg nemzetközi elismerésben is részesült, ám Li újfent két évre „eltűnt” és csak 2000-ben tért vissza
Zhou Sun Breaking the Silence című drámájával, amiben egy szegény, elvált asszonyt alakított, akinek a fia süket és szeretne venni neki egy hallókészüléket, ám a szerkezetnek elérhetetlen ára van. A korábbi szuperprodukciókhoz képest a film egyfajta kamaradarabként volt felfogható, ám így is hozott a színésznőnek egy „menetrendszerű” Golden Rooster Legjobb Színésznő díjat. A közös munka újabb két évvel később folytatódott a rendezővel, a 2002-ben forgatott
Zhou Yu’s Train-ben Li alakította a címszereplő keramikus hölgyet, aki egy orvossal és egy költővel keveredik szerelmi háromszögbe.
Közben a filmezés mellett a Berlini Filmfesztivál zsűrijének volt az elnöke 2000-ben, amit 2002-ben a Velencei Filmfesztivál, majd 2003-ban a Tokiói Filmfesztivál zsűrijének elnöklése követett. A People Magazin a világ 50 legszebb embere közé választotta, a L’Oreal kozmetikai cég „szépség nagykövete” is volt, a Shanghai Tang ruhaipari cég is reklámarcának választotta. 1998-ban egy francia állami kitüntetést is átvehetett a filmes munkásságáért, míg a népszerű amerikai rockegyüttes, a Red Hot Chili Peppers egyik számát is ő ihlette.
Újabb filmszerepére azonban újabb 2 évet kellett várni. Ezúttal
Wong Kar-Wai-nak sikerült visszacsalogatnia a filmvászonra, a sztárokkal telezsúfolt
2046-ban a főszereplő
Tony Leung egykori szerelmének névrokonát, Su Lin Zhen-t alakította, majd a három rövidfilmből álló
Eros szintén
Wong Kar-Wai által rendezett epizódjának is főszereplője volt.
Hosszú idő után pedig az amerikai producereknek is sikerült becserkésznie. Rengeteget gyakorolta az angol nyelvet, hogy magabiztosabb legyen, ha ezen a nyelven kell megszólalnia, ám amikor elvállalta az
Egy gésa emlékirataiban Hatsumomo szerepét, még mindig hallás után gyakorolta be a szövegeit. A három főszerep közül rá hárult a leghálátlanabb karakter, a nem túl szimpatikus Hatsumomo megformálása, ám még így is sikerült az NBR Award legjobb mellékszereplő díját megszereznie. A film a nyugati világban hatalmas sikert aratott, ám Kínában betiltották, a japán karakterek kínai megformálói miatt pedig sokan eleve hiteltelennek tartották, bár amerikai regény lévén már eleve nem is kellett volna ilyen igényeket támasztani a filmmel szemben. Egy évvel később egy 20 évvel korábbi tévésorozat, a
Miami Vice moziváltozatában is szerepet kapott, az alakításával kapcsolatban leginkább az emelhető ki, hogy egy kínai-kubai származású hölgyet alakított, így spanyolos akcentussal kellett betanulnia az angol szövegeit.
Egy film erejéig hazatért, az év végén bemutatott Curse of the Golden Flower-ben 11 év után ismét együtt dolgozott egykori kedvesével, Zhang Yimou-val. A Yu Cao színpadi művéből adaptált, fantasztikus látványvilágú, a nyugati igényeknek is megfelelően elkészített, sztárokkal teletűzdelt (Chow Yun-Fat, Ye Liu, Jay Chou) film tarolt a különféle filmfesztiválokon és díjkiosztókon, Li pedig „végre” megkapta a császár feleségének megformálásáért a HKFA Legjobb Színésznő díját is.
2007-ben eddig egyetlen filmszerepe van, a korábbi sikeres Hannibal Lecter filmek előzményét bemutató Hannibal Rising-ben játszotta a főszereplő nagybátyjának japán özvegyét, Lady Murasakit. A távolabbi terveivel kapcsolatban egyelőre az iMDB-n egy 2009-es Jim Carrey film, a Ripley’s Believe It or Not! látható, reméljük, azért a szülőföldjén is fog még forgatni.
Forrás: angol wikipedia, IMDB