Zhang Ziyi 1979. február 9-én született Pekingben, egy közgazdász apa és egy óvodai tanár anya gyermekeként. Mivel kiskorában kicsit esendőnek, gyengének tartották, így szülei táncolni és tornázni is taníttatták. Éveket töltött el a tradícionális kínai néptáncok gyakorlásával, először a Children's Palace általános iskolában, később a hírneves Pekingi Táncakadémián. Az 1994-ben megrendezett Taoli Kupán elnyerte az Előadói Díjat. Táncos karrierje tehát sokat ígért számára, mégis, 15 évesen kicsit elege lett belőle, ekkoriban kezdett el a színészettel ismerkedni.
Beiratkozott a pekingi Központi Dráma Akadémiára, majd nemsokkal ezután megkapta élete első szerepét a Touching Starlight című tv sorozatban. Ebben egy fiatal táncosnőt alakított, akinek minden álma összeomlott, amikor a lábát amputálni kellett egy betegség miatt, majd az ezután kezdett rádiós karrierjét is félbe kellett hagynia. A sorozat remek lehetőség volt a drámai színészet gyakorlásához. A sorozat után röviddel jött karrierjében a nagy áttörés. Egy samponreklám szereplőválogatására jelentkezett, amit Kína egyik legelismertebb rendezője, Zhang Yimou készített és bevallottan azért vállalta el a reklámfilm rendezését, hogy egy következő filmje fiatal főszereplőjét megtalálja. A választás pedig kitalálható, hogy kire esett...
Zhang Yimou ugyanis a The road home főszerepére Zhang Ziyi-t választotta ki a több ezer jelentkező közül a fiatal Zhao Di megtestesítőjének. A film, amiben egy fiatal falusi lány szerelembe esik a faluba érkező új tanárral, a 2000-es év Berlini Filmfesztiválján Ezüst Medve díjat nyert, míg Ziyi a Hundred Flowers díjat kapta az alakításáért. Zhang Yimou ezután beajánlotta Ziyi-t Ang Lee-nek, aki a Tigris és Sárkány főszerepére keresett színésznőt. Eredetileg a hongkongi szupersztárt, Qi Shu-t szerette volna megnyerni, azonban Qi Shu (vagy a menedzsere) úgy vélte, hogy túl sokat kellene edzenie és gyakorolnia ahhoz, hogy hitelesen alakíthassa a szerepet, így ezután a választás Zhang Ziyi-re esett, akinek már sok éves tapasztalata volt a tánc világában. Igaz, ettől függetlenül még sok mindent meg kellett tanulnia a szerephez a harcművészettől kezdve a klasszikus mozgáson, a kalligráfián és az etiketten keresztül egészen a hangjának helyes használatáig. A rengeteg tréning persze meghozta eredményét, a filmművészet egyik legizgalmasabb alakítását.
A Tigris és Sárkány a 2000-es év egyik legnagyobb sikere lett, továbbá a valaha készült legsikeresebb külföldi film az Egyesült Államokban, 130 millió dolláros bevételt hozott, 4 Oscar díjat nyert, valamint 70 további díjat és 84 jelölést. Ziyi is rengeteg elismerést kapott a filmért, többek között a chicagoi és a torontoi kritikusok díját, két Golden Globe jelölést, valamint egy MTV Movie Award-ot a 2001-es év legjobb harcjelenetéért. A People Magazine pedig pedig beválogatta a világ 50 legszebb embere közé.
2001 nyarán szerepet kapott az első külföldi filmjében, mégpedig Jackie Chan Csúcsformában 2-jében, ahol Hu Li-t a bűnözőt alakította. Miután visszatért Ázsiába, először egy kisebb szerepet játszott el a Zu Legendájában, amit Tsui Hark rendezett, majd egy koreai film következett, a Musa, amiben egy Ming hercegnőt személyesített meg, akit a mongol csapatok elrabolnak. Ezután visszatért Kínába, ahol ismét Zhang Yimou-val dolgozott együtt a Hős című wuxia gyöngyszemben.
Első felnőtt drámai szerepe a Purple Butterfly volt, ami az 1930-as években játszódott Shanghaiban. Ziyi itt egy érzéki fiatal nőt alakított, aki csatlakozott az ellenálláshoz és azt a feladatot kapta, hogy egykori japán szeretőjét, aki most a japán titkosszolgálatnak dolgozik, ismét csábítsa el. A lassú és sötét filmet a látványvilága és a nagyon sűrű és szövevényes története miatt, valamint a szokásostól eltérő történelmi atmoszférája miatt. A színészi játékot azonban egyöntetűen a film legnagyobb erősségének tartották.
Egy röpke koreai kitérő, a My wife is a gangster 2 című akcióvígjátékban vállalt cameo szerep után Ziyi következő filmje a 2046 volt, Wong Kar Wai romantikával átszőtt sci-fije, vagy mondhatjuk úgy is, hogy sci-fivel átszőtt romantikája. A film főhőse egy író, aki szerelmei fájdalmas emlékeitől akar szabadulni mind az életben, mind az írásaiban. Ziyi ebben a filmben Bai Ling-et alakítja, aki az író szobája melletti szobába költözik és hamarosan a szeretője lesz. Ez volt az addigi legelbűvölőbb és leginkább felnőttes alakítása, egy nagy ugrás a Purple Butterfly után. Mindmáig ez Ziyi legelismertebb szerepe.
A híres Wong Kar Wai filmje után Ziyi egy fiatal és ígéretes rendező, Huo Yong Jasmine Women című filmjében vállalt szerepet. A film egy család történetét mutatja be a 30-as, az 50-es és a 80-as években, Ziyi a fiatal anyát, majd a lányát, végül az unokát is megtestesíti benne. Az alakításáért Kína Legjobb Színésznője díjat kapott. Érdekes módon a producerek vitája miatt a filmet máig nem mutatták be Kínában, ellentétben sok külföldi filmfesztivállal szerte a világon.
A Jasmine Women után ismét összeállt Zhang Yimou-val egy film erejéig, aki be akarta bizonyítani, hogy lehet még újat hozni a wuxia filmek terén. A film a Repülő tőrök klánja címet kapta és ez volt Ziyi legnagyobb akciószerepe a Tigris és Sárkány óta. A Hősnél sokkal több érzelemet tartalmazó filmbeli alakításáért Ziyi ismét sok elismerést kapott, többek között egy BAFTA jelölést a legjobb színésznő díjra.
2004 elején a japán filmrendezők egyik nagy öregje, Seijun Suzuki kérte fel az Operetta Tanuki Goten főszerepére, így ez lett Ziyi első japán filmje. Ebben a szerelmi musicalben Tanuki hercegnőt alakította, a "mosómedve szellemet", aki beleszeret egy emberi hercegbe, akit éppen elűztek az apja kastélyából. Ziyi két hétig csak ének és táncórákat vett Japánban, hogy hitelesen alakíthassa a szerepet. Végül azonban ez lett azon kevés filmjének egyike, amiért semmiféle díjat sem kapott, a táncoló mosómedvék csak mosolyokat kaptak, elismerést nem.
2004 végén az Egyesült Államokba utazott az Egy gésa emlékiratainak forgatására. Ez volt az első komoly hollywoodi szerepe, olyan színészek társaságában, mint Watanabe Ken, Michelle Yeoh és Gong Li. A filmet Arthur Golden bestseller-éből készítették és Ziyi egy fiatal lányt alakított, akit egy Kyoto-i gésaházba adtak el. A film nem lett sikeres a kritikusok szerint, Ziyi remek alakítása azonban több díjat is eredményezett. 2005 azonban nem csak e film miatt lett remek év számára az USA-ban, hiszen a 2046-nak és a Gésa emlékiratainak is köszönhetően számtalan magazin címlapján szerepelt, ez utóbbinak köszönhetően Japánban is. Majd következett Xiaogang Feng Hamlet adaptációja, a The banquet, amit 2006 végén mutattak be.
Forrás: www.fudohindojo.hu |